Thursday, September 4, 2008

Daddy

Hari nie 4 Sept 2008 genap 13 tahun arwah ayah aku meninggal. Entah lah aku tibe2 rase rindu sangat2 kat dier. Tahun2 seblum nie aku tak berapa ingat tarikh kematian dier. Aku masih ingat lagi kecik2, aku ngan adik aku mesti naik motor papa aku antor g sekolah. Gy kelas ngaji. Papa aku cukup marah kalau aku ponteng kelas. Sekolah rendah... pagi gy sekolah rendah.. petang gy kelas agama. Mase darjah 5 n 6.. tambah lagi pi kelas tuisyen. memang penat... full day gy sekolah. Tapi papa aku pakse gak pi sekolah. Papa selalu bgtau... papa nak ko ngan bek belajarrajin2. Dah besar esok jadik org besar2.. biar orang hormat kita. Aku slalu ingat semua pesan papa. Memang kecik2 aku nakal... papa selalu marah. Tapi aku tau dier mmg sayang anak2 dier. Ingat lagik... aku slalu malas nak angkat beg sekolah pi bawak naik rumah. Aku tinggal jer kat tangga n aku pi kedai. Pi bace majalah. Biler nak naik tengok2papa dah angkat beg. Tahun 1995... tahun terakhir aku bersama papa aku. tahun terakhirdier... dier selalu nmpk penat. Aku selalu ingat... itu normal. Orang tua kan. Tapi aku tak tau sebenar2nyer papa aku sakit. Aku ingat sakit biase. Slalu pi University Hospitalcheck up. The very last year, dier dah cam tak larat lagi main badminton ngan aku ngan adik. Selalu gelak2 main. Dier slalu gak marah2 time tue... maybe sebab sakit aku rase. Entah lah.... Rasenyer dekat dua minggu dier admit kat hospital. Mak aku la yang pi jaga dier siang malam. Sian kat mak aku. Dah tade orang nak antar aku pi sekolah. Time tu dah dekat2 sangat ngan UPSR. Aku takut sangat2. Sebab aku tau... family belah mak aku semua pandai2. Sepupu2 aku... yang lebih tua dapat straight A's. Aku takut aku tak boleh buat. Yelah.. mak ngan ayah aku belajar takat SPM jer. Diorg mmg harap2 sangat aku boleh buat. Walaupon diorg tak penah paksa aku tapi aku tau diorg memang nak aku dapat. Selalu pesan suruh belajar pepandai. Dalam keadaan camtu, aku dapat gakbelajar n ambik exam. Aku rase lega walaupon aku belum tau pon result caner. Tapi sekolah still jalan cam biase after exam. Tinggal one week jer lagy nak cuti penggal. Dekat sekolah mase aku dalam class...tibe2 sorang cikgu mai class aku. Cakap dengan cikgu kelas aku nak bawak aku gy ofis. Hati aku dah berdebar sebab risau aku ader buat salah ker. Sampai kat sekolah, aku dah tengok kawan2 mak aku.. cikgu2sekolah dah menangis. Lagi buat aku cuak. Naper nie. Diorg tak cakap ape2 pun. Terus ader sorang cikgu bawak aku pi hospital. Sampai situ aku tengok ramai dah org kumpul. Aku rase berdebar sangat. Tengok kat katil papa... dah tutup penuh sampai ke kepala. Badan aku jadi menggigil n aku terus je menangis. Memang tak sangka... cepat sangat mase berlalu. Sekarang pun aku dah 25 tahun. Rase macam baru sangat walaupun dah berlalu berbelas tahun. Papa... Anak papa dua orang nie dah dapat pun result UPSR.. Straight A's... same ngan sepupu yang lain. Aku harap sangat papa dapat tengok dari jauh macam mane mak besarkan anak2 dier. Ya Allah... himpunkan papa aku ngan orang2 yang soleh. Amin.

No comments: